Gymnaestrada 2015 Helsingissä

Joka 4. vuosi toteutettava maailmanlaajuinen voimistelun suurtapahtuma GYMNAESTRADA kokosi 15. kerran kaiken ikäiset voimistelijat yhteen 12. - 18.7. Helsinkiin. Historiallista oli, että Gymnaestrada järjestettiin nyt ensimmäisen kerran Helsingissä. Osanottajia oli 21 000, jotka edustivat 53 maata ja viittä maanosaa.

Säkylän Naisvoimistelijoiden 30 osanottajan ryhmä koostui eri ikäisistä voimistelijoista. Kahdeksan joukkuevoimistelijan ryhmä ilahdutti huvipuistoyleisöä Julianna ja Henrietta Reunasen laatimalla ohjelmalla “Gambling” kolmena eri päivänä Linnanmäen lavalla. Kuvaajia parveili koko ajan viehättävien tyttöjen ympärillä.

Säkylän Nv:n kahdeksan tanssiparin Golden Age -ryhmä esitti Terttu-Liisa Virtasen laatiman paritanssi -ohjelman ”Fuskun tapaan” kolmena eri päivänä Golden Time - nimisessä näytöksessä Messukeskuksen halleilla. Näytös muodostui neljän ryhmän esityksistä, joissa esiintyjät olivat 50 - 80 -vuotiaita voimistelijoita ja tanssijoita eri puolilta etelä - Suomea. Oli mahtavaa esiintyä kansainväliselle yleisölle upealla estradilla.

Neljä säkyläläistä oli lupautunut tapahtumaan vapaaehtoisiksi työntekijöiksi, jotka olivat pukeutuneet vihreisiin takkeihin ja T-paitoihin. Ryhmäämme kuului myös monissa Gymnaestradoissa mukanaolleita “kisakonkareita”, jotka aamusta iltaan seurasivat näytöksiä eri puolilla Helsinkiä.

Innokkaimmat nauttivat vielä iltanäytöksistä, joita eri maat järjestivät Jäähallissa. Me olimme mukana Sveitsin, Pohjoismaiden ja Japanin näytöksissä sekä Federation Internationale de Gymnastique (FIG) -galanäytöksessä, jossa esiintyivät eri maiden parhaat ryhmät.

Koimme ikimuistoisen hetken luovuttaessamme Suomen Urheilumuseolle Päivi Thesslerin kirjoittaman seuramme 50 - vuotishistoriikin Seuran Sykkeessä. Samoin luovutimme Seuran Sykkeessä - kirjan japanilaiselle voimistelunohjaajien joukkueelle 30 -vuotisen ystävyytemme muistoksi. Ystävyytemme alkoi vuonna 1985 Gymnastic Festival Osaka -tapahtumassa, jonne Säkylän Nv:n näytösryhmä valittiin edustamaan Suomea. Toisen kerran saimme kutsun Osakaan v. 1997. Sen jälkeen yhteydenpito on jatkunut Gymnaestradoissa sekä merkittävissä kotimaisissa voimistelutapahtumissa. Osakalainen joukkue on vieraillut myös kaksi kertaa Säkylässä.

Viikkoon mahtui visuaalisesti loistavia esityksiä taidolla valittuine musiikkeineen ja voimistelijoiden henkeäsalpaavine liikkeineen. Voimistelutapahtuma kutsuu kaikkia ikään, kokoon, taitotasoon, sukupuoleen ja rotuun katsomatta nauttimaan esityksistä, liikunnan riemusta ja yhdessäolosta. Tapahtumassa ei kilpailla eikä siellä haeta parasta esitystä. On vain erilaisia esityksiä.

Let s Make The Earth Move!

Seuraavan kerran vuonna 2019 maailman voimistelijat kokoontuvat Gymnaestradaan Dornbirnissä Itävallassa.

Teksti: Seija Muurinen ja Terttuli Virtanen

- - - -

Säkylän Naisvoimistelijoiden Gymnaestrada-ryhmä
Gympit: Johanna Thessler ja Merja Ääri ennen kisoja ja kisoissa Terttu-Liisa Virtanen